نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی

روانشناسی کسب و کار علمی است که بصورت کاربردی سعی می کند تا مولفه های بهترین رفتار سازمانی را کشف و بررسی نماید . یکی از این مولفه ها، تقویت اعتماد به نفس کارکنان و مسئولین هر سازمان است که بهره گیری از آن نتایج بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت. به نحوی که با افزایش اعتماد به نفس، افراد در محیط کار به توانمندیهای خود باور و اعتماد می کنند.

نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی

روانشناسی کسب و کار سعی دارد با تحقیق و اعمال تمامی مسائل کاری در سازمانها، به تقویت، پیشرفت و بهبود رفتار مطلوب بین کارکنان و مدیران سازمانی بپردازد تا از نظر سلامت جسمی رو انی تأمین شوند. از جمله گزینش و سنجش، توسعه سازمانی، تعلیم ، توسعه رهبری، یادگیری و توسعه، مدیریت استعداد، ایجاد اشتیاق در کارمندان، محیط های کاری ایمن و سازگار با کاربر، مدیریت عملکرد و ارزیابی، فرهنگ، بهداشت و سلامت در کار، آزمون های روان سنجی.

برای مثال مشاهده شده که در بعضی موارد برخی از کارکنان دارای دانش و مهارت کافی و مرتبط با شغلی که به آنها واگذار شده است را ندارند. درواقع از افراد غیر متخصص در بخشهای تخصصی استفاده شده که اثرات نامطلوبی را در سازمان و فعالیتهای آن خواهد داشت. متاسفانه  در محیطهای کاری بعضا مشاهده می شود که ارزشهای انسانی و شخصی لحاظ نمی شود و باعث تضعیف روحی، سلامتی جسمانی و کمبود اعتماد به نفس افراد می گردد.

ارتباط کاری و عاطفی مناسب با افراد بویژه کسانی که تحت سرپرستی مافوق خود هستند، نظر خواهی از کارکنان برای افزایش اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری، اهمیت دادن به کیفیت محیط کار کارکنان با توجه به روحیات آنان بسیار تاثیر خواهد داشت. همچنین استفاده از ابزارآلات پیشرفته برای آنها با توجه به نیازی کاری باعث افزایش راندمان کاری خواهد شد.

بنابراین مدیران سازمانی باید این امر را مهم تلقی کرده و با بکارگیری افراد متخصص در حوزه روانشناسی کار در سازمانها باعث پیشرفت هرچه بیشتر گردند.

شیوه های ایجاد اعتماد به نفس در محیط کار

صلاحیت و شایستگی برای موفقیت در شغل و رضایت شخصی در محیط کار بسیار ضرروی است که بدون اعتماد به نفس محقق نمی شود. می توان گفت اعتماد به نفس و صلاحیت، دو آیتم اساسی در موفقیت شغلی محسوب می شود که متاسفانه در بیشتر موارد اکثر رهبران ، مدیران و کارکنان اعتماد به نفس کافی را ندارند. برای اینکه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم با شیوه ها و گام هایی کوچک اما تاثیر گذار می توان میزان آن را به حد بالایی رساند.

  • خارج شدن از محیط امن خود

شما می توانید در محیط کار برای پروژه های کاری جدید پیشنهاد دهنده یا پذیرای آن باشید. سعی کنید براساس علاقه و سلیقه های خود و حمایت از خواسته های درونی تان ، خود را به چالش بکشانید. در محیط امن و اتاق کاری امن و بی خطر عادتها و وظایف معمولی خود سردرگم و اسیر نشوید. برای مثال، سخنرانیها یا ارائه مطالب کاری در سازمان را به عهده بگیرید. از این طریق می توانید اعتماد به نفس خود را به شکل باورناپذیری افزایش دهید.

  • تصورات و آرزوهایتان را عملی کنید.

هر فردی دوست دارد در پست و مقامی باشد که آرزویش را داشته و آن را در ذهن خود زمانی تصور می کرده است. سعی کنید به آرزوها و اهدافتان سر و سامانی بدهید تا هدفمند گردند. برای رسیدن به این موقعیت دلخواهتان و کسب اعتماد به نفس کافی ، باید درک و چشم انداز بهتر و مناسب تری از آن در آینده داشته باشید. مثلا برای اینکه مدیر یا کارمند موفق و خلاقی به نظر برسید خود را در این موقعیت تجسم کنید و سعی کنید مانند آنها لباس بپوشید، صحبت کنید و ایده آل رفتار کنید.

  • به ارزیابی و بررسی مهارت های خود بپردازید

بهتر است مدیران و کارکنان با خود روراست باشند و مهارتهای خود را بنویسند و تلاش کنند مهارت های خود را توسعه دهند. بررسی کنید که محیط کاری شما نیازمند چه تواناییهایی است، سعی کنید اولین شخص برای رسیدن به آن ویژگی ها و توانایی ها باشید. در یکی از نشست های کاری مدیریتی که توسط شرکت کاتشنال برگزار گردید، به اهمیت هوش ارتباطی که در واقع همان ترکیب افراد، شبکه ها، قوانین و فرایندهای مختلف برای موفقیت بیشتر می باشد، اشاره شده است. درواقع افزایش مهارت های مختلف ارتباط با افراد ، شناخت قوانین باعث ایجاد اعتماد به نفس بالا در محیط کار می گردد.

  • تلاش کنید محیط مناسب خودتان را خلق کنید

حتما به این باور رسیده اید که وقتی محیط کار دلخواه شما نیست و شایستگی ها و تواناییهای شما دیده نمی شود، چقدر باعث ناراحتی و خستگی می گردد. سعی کنید در محل کارتان با افراد متناسب با روحیات خود ارتباط برقرار نمایید و حتی یک تیم کاری حرفه ای را تشکیل دهید. در نظر داشته باشید در محیطی که ایجاد می کنید ویژگی ها، مهارت ها و صلاحیت های شما بهتر نمایان می شود و دیگران به شما جذب خواهند شد. البته صداقت در کار را فراموش نکنید . در نتیجه این کار شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهید شد.

  • به ترس هایتان غلبه کنید

هر فردی بنابر نوع توانایی و شایستگی هایش در محیط های کاری مختلف می تواند تاثیر گذار و مفید واقع شود. شما کافی است نسبت به این توانایی ها شناخت داشته باشید و آنها را کشف کنید. بنابراین به خودتان اعتماد کنید، شجاعانه برخورد نمایید، با ترس های خود روبرو شوید و از شکست خوردن نهراسید. به سمت جلو حرکت کرده و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر کنید.

  • افکار منفی و مایوس کننده نداشته باشید

فکرهایی که قبلا باعث آشفتگی و مغشوش شدن ذهن تان می شود را فراموش کنید و به یاد داشته باشید که هر فردی دارای روح و جسم است که اگر به روحیات خود توجه کنید و آن را به سمت درستی هدایت نمایید ، بدن شما که تابع روح شماست دستورات مثبت و خوب را اجرا خواهد کرد. هرگز خود را انتقاد و سرزنش نکنید. با خود با مهربانی صحبت کنید. طرز تفکر مثبت و شاد به شما کمک می نماید تا راحت تر یاد بگیرید و اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *